Maria Cadarso

Atualmente trabalho como Professora Auxiliar no IADE - Faculdade de Design, Tecnologia e Comunicação, da Universidade Europeia, em Lisboa. Sou membro integrado do CIAUD – Centro de Investigação da Faculdade de Arquitetura da Universidade de Lisboa.
Sou licenciada em Design de Comunicação, pelo IADE, e formada em Management per le Aziende di Moda, na Art & Business Scholl, de Florença.
Os meus primeiros anos foram como designer, trabalhando em várias áreas, desde as agências de publicidade até aos jornais.
Em 2000 fundei o meu próprio atelier de design de comunicação — Sustenta Design — onde me especializei em projetos de responsabilidade ambiental e sustentáveis. Em outubro de 2013, defendi a minha tese de doutoramento, intitulada "Sustainable Communication Design: principles and practice", e desde então dedico-me a 100% ao ensino, à investigação e à orientação de alunos.
Participei e liderei projetos de investigação académica desenvolvidos entre a universidade e a comunidade, privilegiando a investigação aplicada.
Publiquei artigos, capítulos de livros e sou, frequentemente, convidada a integrar comissões científicas de Conferências em Design.
Tenho dado, por convite, aulas, apresentações e workshops, a nível nacional e internacionalmente.
Participo ativamente nas Ações COST - redes de investigação orientadas para a transferência de conhecimento - e atualmente faço parte de comitê de gestão das seguintes: “Rethinking packaging for circular and sustainable food supply chains of the future” e “Interactive Narrative Design for Complexity Representations”.

------------------------------------------------------------------------------------------

I am currently working has an Assistant Professor at IADE - Faculty of Design, Technology and Communication, from European University, in Lisbon.
I am an integrated research member from CIAUD, the research center from Faculty of Architecture, at Lisbon University. With a degree in Communication Design, from IADE, and a graduation in Management per le Aziende di Moda, at Art & Business Scholl, in Florence.
My early years were in practice, as a designer, ranging from advertising agencies to newspapers.
In 2000 I founded my own communication design studio — Sustenta Design — where I specialized myself in environmental and sustainable projects. In October 2013, I defended my doctoral thesis entitled "Sustainable Communication Design: principles and practice", and since then I dedicate myself 100% to teaching, researching and supervision students. I have participated and led academic research projects developed between the university and the community, focused mainly in applied research.
I have published papers and book chapters. I am frequently invited to join scientific commission for Design Conferences. I have given by invitation, lectures, presentations and workshops, nationally and internationally.
I am an active participant for the COST Actions — the European research network oriented to knowledge transfer — and presently I am part of the management committee for the following ones: “Rethinking packaging for circular and sustainable food supply chains of the future” and “Interactive Narrative Design for Complexity Representations”.

Author's articles